So this is what students do in Lepaa.. - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Richard, Rens, Niek & Stijn - WaarBenJij.nu So this is what students do in Lepaa.. - Reisverslag uit Lepaa, Finland van Richard, Rens, Niek & Stijn - WaarBenJij.nu

So this is what students do in Lepaa..

Door: Niek en Rens

Blijf op de hoogte en volg Richard, Rens, Niek & Stijn

14 September 2014 | Finland, Lepaa

Na onze eerste kennismaking met de school, docenten en erg spraakzame Finse studenten zijn we erachter gekomen dat het lesgeven in Finland veelal eenzijdig is (waarschijnlijk is het opnemend vermogen van een Fin erg hoog). Voor ons dan ook zeker op de maandag en vrijdagochtend prima te doen.
Verder is de mix tussen zelfstudie en colleges is prima verdeeld, het is bijna zwaar te noemen. Zo moeten we onze vertrouwde planning die we voorheen over schoolzaken maakten omzetten naar weekendplanningen. Wat te doen met zoveel 'zelfstudie' uren?

Deze studieuren zijn afgelopen weekend goed besteed. We zijn dieper in de Finse cultuur gedoken dan gedacht. Zo hebben we met een shotgun geschoten, icehockey wedstrijd bekeken, en een ware gummen disco meegemaakt. Hierbij kun je denken aan een bos, sauna, kampvuur, welgeteld 22 mensen en 1 boxje muziek net zo groot als een schoenendoos. Toch gaan de Finnen hierbij helemaal uit hun dak (en kleren) te gaan. Naar wat aanpassingen aan de liederen en het volumage werd het feest tot in de late uren een succes.
Zaterdag hebben we een natuurreservaat bezocht (Aulonko Parc). Een lust voor het oog. We hebben hier gevist, gewandeld en eten gemaakt. Na het eten kregen we in de middel of we know where een after dinner dip. Dus: alles laten liggen op het vaste land, waarna we op een steigertje onze rust hebben gevonden.
Als laatste hebben we nog enige schimmen van het noorderlicht mogen zien met hierbij een erg mooie sterrenhemel. Groene lichtstrepen leken als vlammen over ons heen te bewegen. Een waar natuurspektakel!

Detail; de laatste foto is voor onze klasgenoten zodat we later niet te horen krijgen dat we hier niks hebben uitgevoerd.

• 14 September 2014 - 15:48

René En Miek:

Oh boy'zz, oh boy'zz,

Wat is het daar schrikbarend mooi...... !!!!!!! En dan die "zelfstudie uren", verschrikkelijk ... ! Maar jullie zijn goed bezig, "cultuur opsnuiven" is nooit verkeerd .

Rens, je krijgt heel veel lieve groetjes van Beppe en een dikke zoen. Ze wil je graag schrijven maar het lukt op het moment niet zo best.

Wij kijken weer uit naar jullie volgende verslag en wensen jullie hele fijne 'zelfstudie uren'.

Hartelijke groeten,

René en Miek.

• 20 September 2014 - 19:21

Angelique En Fam. :

Hallo boys

Fijn dat jullie het leuk hebben
    Geniet er maar van
    We lezen graag